Valósítsd meg álmaidat közösségi finanszírozással

Valósítsd meg álmaidat közösségi finanszírozással
A crowfoundingban az ötletgazdák a banki hitelkonstrukció helyett inkább az internet közösségét hívják segítségül, hogy a megálmodott, vagy talán már a tervezőasztalon létező fejlesztésük megvalósításához pénzügyi forrást szerezzenek.



A klasszikusnak számító közösségi finanszírozásnak két nagy mogulja létezik. Ezeket megtaláljuk hazánkban is, bár magyar vállalkozásként, itthonról indított startup cégként csak az IndieGogo használható.

Itt van lehetőségünk magyar cégként is regisztrálni, és így kampányt indítani. A konkurens, szintén igen kedvelt ilyen oldal a Kickstarter. Itt annyival macerásabb a dolog, hogy létre kell hoznunk egy nem magyar vállalkozást is (vagy legalább egy bejegyzett céget), hogy kampányunk elindulhasson. Bár ez nem szokott akadály lenni, sok magyar példát láthatunk erre is, és költségben sem jelent akkora tételt, hogy ne érje meg. Léteznek kisebb ilyen oldalak is, például az én személyes kedvencem a CrowdSupply is. Itt talán több a technikai kütyük, műszaki termékek választéka, mint a korábban említett két nagyobb esetében.

A működési elvük sem a leendő eszköz fejlesztője, sem a lehetséges támogató szempontjából nem túl bonyolult. A lényeg, hogy a vállalkozás (jellemzően az induló vállalkozás) egy jó ötlet mentén elkezd fejleszteni egy terméket, melynek előállításához nincsen kellő anyagi forrása. A tervek, a marketing vagy új terméket előállító cég esetén az első darabok elkészülte után a produktum tökéletesítése, továbbfejlesztése és főleg a sorozatgyártás beindítása érdekében kampányt indítanak, mondjuk az IndieGogón, hogy egyfajta előfinanszírozási formában olyan potenciális vevőket találjanak, akik hajlandók a leendő termékért előre fizetni. Vagyis a leendő vevő olyan, mint egy hitelező: pénzt ad előre olyan termékért, melyet majd csak akkor kap meg, ha sikerült a vállalkozásnak összegyűjteni a kampány során kitűzött célösszeget. Idáig persze hosszú út vezet.

Egy-egy sikeres termék pár hónap alatt túl is teljesítheti a megálmodott keretösszeget, míg egyes termékek elbuknak. Azok nagy valószínűséggel nem lépnek le a tervezőasztalról. Az egész biznisz jól kitalált biztonságos keretben működik. Komoly biztonsági feltételek mellett figyelik a kampányokat az oldal üzemeltetői, hogy ne lehessen visszaélni a leendő befektetők (vevők) bizalmával, és ezzel ne lehessen csorbítani az oldalak hitelességét. Abban az esetben, ha egy termék nem jut el a megvalósítás fázisába, mert nem volt elég nagy a kereslet iránta, akkor a leendő vásárlók, akik tulajdonképpen hiteleztek a vállalkozás számára, visszakapják a teljes befizetett összegüket. Ha pedig sikeres a “kalapozás”, akkor pár hónap elteltével az elsők között kaphatjuk kézbe azt a terméket, melyért előre fizettünk.

... Forrás: Crowdfunding, azaz közösségi finanszírozás: az internet hitelintézete?

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések